Слово Високопреосвященного митрополита Димитрія на вечорі пам’яті Тараса Шевченка у Львівській православній богословській академії

Всечесні отці!
Шановні гості!
Дорогі брати і сестри!

Стару й сучасну Україну уявити без Тараса Шевченка не можливо.

“Самого ж Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо себе – свій час і Україну в нім”, – каже Іван Дзюба. Наша доба, як і кожна попередня, прагне наблизитися до розуміння Шевченка. Шевченко сам приходить у наш час. Але й ми повинні йти в його час. Тільки так між нами й ним взаєморозуміння поглиблюватиметься.

Ми ще не вміємо прочитувати Шевченка, вдумливо його чути. Шевченко – поет глибокий і складний. Міф про його простоту і легкозрозумілість живий і досі, хоч його поставив під сумнів ще Борис Грінченко у книзі “Перед широким світом” у 1907 році.

Слова видатного російського критика Аполлона Григор’єва є цьому підтвердженням: “За красою і силою багато хто ставив його на рівні з Пушкіним і Міцкевичем. Ми готові йти навіть далі в цьому. У Тараса Шевченка є та безпосередня краса вираження народної поезії, яка хіба тільки іскрами виблискує у великих поетів-художників, таких, як Пушкін і Міцкевич, і яка на кожній сторінці “Кобзаря” вражає нас у Шевченка... У нього справді є і кипуча, часто нестримна пристрасть Міцкевича, є і чарівність пушкінської ясності...”

У роки незалежності України ми заговорили про нові Шевченкові твори. Серед них – містерія “Великий льох”, яка ввійшла навіть до шкільних програм.

Ця містерія вважається наскрізь політичною. Вона дещо перегукується із сорок третім псалмом Давида: “Ти на глум віддав нас сусідам нашим, на посміх і зневагу всім, що навкруги нас. Ти зробив нас притчею між народами, покиванням голови між людьми” (Пс. 43, 14-15). На самому початку читаємо вкрай містичні рядки:

Як сніг, три пташечки летіли

Через Суботове і сіли

На похиленному хресті

На старій церкві. "Бог простить:

Ми пташки душі, а не люди!

А відсілля видніше буде,

Як розкопуватимуть льох.

Коли б вже швидше розкопали!

Тоді б у рай нас повпускали;

Бо так сказав Петрові Бог:

"Тоді у рай їх повпускаєш,

Як все Москаль позабирає,

Як розкопа Великий Льох.

Розмірковувати далі над цим геніальним поетичним твором не маю права. Хай краще попрацюють над цим фахівці: літературознавці і критики, бо зараз з’являється багато різних тлумачень слів цієї містерії.

Одне скажу від себе: зовсім не випадково ми відзначаємо 200-річчя народження Тараса Шевченка в таких умовах.

Багато є такого у "Кобзареві", що нами неправильно прочитано. Ми ще його до кінця не розуміємо. Але тепер навіть не про це, бо слова Шевченка “Борітеся – поборите!”, висловлюють повний зміст нашого сьогоднішнього буття.

Наприкінці ж “Великого Льоху” у Шевченка читаємо:

Так малий льох в Суботові

Москва розкопала!

Великого ж того льоху

Ще й не дошукалась.

І скажіть зараз, що Шевченко не наш національний пророк і провидець? Отож бо, браття, копає Москва і далі копає, і ще не дошукалась нашого з вами льоху...

Понад півтора століття тому Тарас Шевченко зробив нам грізну пересторогу:

Погибнеш згинеш, Україно,

Не стане знаку на землі?!

Сьогодні є чимала загроза для України, для її майбутнього. Ми все більше з кожним днем дослухаємося до пророчих слів нашого генія. Вони стають для нас лейтмотивом до дії: берегти, рятувати Україну.

Ми зазвичай уживаємо ті самі слова, що й Шевченко: Бог, Україна, Правда, Воля.

Але що за ними чуємо? Втрата Шевченкового змісту слова веде до втрати Шевченка за будь-якого формального пошанування його імені, а отже – і до втрати України.

Нам потрібно боротися з цією проблемою сприйняття Шевченка. У рік 200-річчя з дня його народження ми повинні всі об’єднатися навколо “Кобзаря”, а це означає і навколо України:

Свою Україну любіть.

Любіть її... Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

print the material
Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Images
Font
Reset the settings