18 листопада 2016 року в Залі засідань Львівського єпархіального управління відбулася чергова лекція із богослів'я в рамках Львівських братських студій, що діють при Покровському кафедральному соборі м. Львова.
Лекція була присвячена темі: "Божественна Літургія з поясненнями".
Лектором виступив завідувач канцелярії Львівського єпархіального управління ієрей Артемій Бабленюк.
В перші часи порядок і спосіб здійснення літургії передавалися усно, і всі молитви і священні піснеспіви вивчалися напам'ять. Потім з'явився і письмовий виклад апостольської літургії. З часом літургія поповнювалася новими молитвами, піснеспівами і священними дійствами, що порушувало в різних Церквах однаковість її звершення. Виникла необхідність об'єднати всі існуючі чини літургій, виробити єдиний спільний варіант. Це і було зроблено в четвертому столітті, коли припинилися гоніння на християн, і християнська Церква отримала можливість взятися за упорядкування свого внутрішнього життя (Вселенські Собори).
Св. Іоан Золотоустий був архиєпископом Константинопольським. "Золотоустим" його прозвали за особливу красномовність, з якою він проповідував Слово Боже. Він також залишив після себе багато церковних творів. Він трохи (у молитвах, які читали священики таємно) скоротив чин літургії св. Василія Великого, але суттєвих змін не допустив. Помер у 402 р. на засланні.
Літургія св. Івана Золотоустого, яка звичайно відправляється у майже всі неділі та будні.
Особливий акцент лектор зробив на історичному формуванні даного чинопослідування, а також особливій увазі, яку приділяли при підготовці до Літургії.
Детальніше про Божественну Літургію:
"Тайні молитви" – звершуються при Євхаристії; які не можна словами промовити.
"Царю небесний" не читається від Пасхи до П'ятидесятниці.
"Благослови Владико" - звернення диякона до Бога насамперед, дозвіл виголошувати молитву.
"Благословенне Царство" - справжня втіха того, що є всередині.
"Божественна Літургія" - весільна трапеза, через які ми могли б усі очиститися.
"Царство Боже" - життя людини у Бозі.
"Велика ектенія" - це заклик до молитви; в молитві людина може зупинитися на мить і в пам’яті своїй попросити щось.
"Мир усім" - бажання, щоб Христос перебував з нами.
"Антифонний спів" - діалогічний спосіб почергового співу двох частин хору, що ніби відповідають один одному.
Мала ектенія - спочатку це було мале закликання до молитви.
Молитва другого антифону - "Хвали, душе моя, Господи".
"Єдинородний Сину після малої Ектенії" - зібрання, яке уособлює Царство Боже. Закінчується словами: "Бо Ти благий і чоловіколюбець, і Тобі славу возсилаємо Отцю і Сину, і Святому Духові. Амінь".
Третій антифон - відбувається Малий вхід. Символізує вихід Христа на проповідь. Читається молитва Входу.
Диякон: "Премудрість, станьмо побожно" (у такий момент сидіти у храмі не дозволяється).
Тропар чи кондак - коротка молитва до певного святого, яка закінчується словами: "Бо ти святий єси Боже наш, і Тобі славу возсилаємо навіки віків. Амінь".
"Трисвяте" - піснеспів, створений у Константинополі, опісля священики ідуть на горне місце, священик в цей момент промовляє: "Мир усім", перед читанням Апостола.
Читання "Апостола" - друга частина Нового Завіту.
"Прокімен" - перед чимось, що несе в собі псалми, прославлення того чи іншого святого.
"Алилуарій" - хор співає "Алилуя" ("Слава Богові", древність староєврейської мови, що не перекладається. "Амінь" - істино так.
Читання "Євангелія".
"Апостол" і "Євангелія" несуть одну й ту саму думку переважно.
Проповідь обов’язкова в часи великих служб.
У часи Великого посту Євангелія читається у вівтарі.
Літургія завершується Ектенією за оголошених.
При словах священика "Мир усім" потрібно схилити голову, поклавши праву руку на ліву. Права рука символізує Божу силу, а ліва рука - людську.
У другій половині зустрічі, традиційно, її учасники мали змогу поставити питання лекторам на тему прослуханої лекції чи будь-якої актуальної для них духовної проблеми.
Зазначимо, метою таких духовних зустрічей-бесід і лекцій є глибше ознайомлення воцерковлених християн із церковною історією, основами християнського богослів'я, більш ґрунтовне вивчення Біблії. Окрім того подібні лекції мають на меті допомогти тим людям, які роблять лише перші кроки в християнстві.
Зустрічі проводяться щоп'ятниці за адресою м. Львів, вул. Грушевського, 2.
Контактний телефон для охочих приєднатися до аудиторії слухачів Львівських братських студій - 096 450 4000 (Марія).