"Преображення Христове являє сутність, призначення і мету Церкви" - ієрей Артемій Бабленюк під час лекції із богослів'я на Львівських братських студіях

7 вересня 2018 року в Залі засідань Львівського єпархіального управління відбулася чергова лекція із богослів'я в рамках Львівських братських студій, що діють при Покровському кафедральному соборі м. Львова.


Лекція була присвячена темі: "Богослів’я Свята Преображення Господнього та особливість іконографії".

Лектором виступив завідувач канцелярії Львівського єпархіального управління ієрей Артемій Бабленюк.

Преображення Господа нашого Ісуса Христа на горі Фавор відбулося незадовго до Його страждань, а точніше - за сорок днів до Його страждань і розп'яття, тому й на сороковий день після свята Преображення нині Церквою встановленно згадувати пам'ять Воздвиження Хреста Господнього, що тим самим переносить віруючих до Голгофи і подій страждань Спасителя.

Мета Преображення полягала в утвердженні учнів у вірі, що Христос є Син Божий, щоб їхня віра не похитнулася від того, що їм належало побачити в наступні дні. Це відображено в тропарях Церкви.

Про це свято говорять всі три так званих "синоптичних" євангелисти, тому що Преображення є центральною подією в житті Христа і містить безліч богословських істин (Мф. 17, 1-8; Мк. 9, 2-8; Лк. 9, 28-36).

Преображення Христове є найбільшою подією в житті учнів. Воно має тісний зв'язок з П'ятдесятницею, оскільки мова йде про виключний духовний досвід. Зрозуміло, між Преображенням і П'ятидесятницею існує різниця, в тому сенсі, що при Преображенні учні ще не були членами обоженого Тіла Христового, якими вони стали в день П'ятидесятниці.

Слово " преображення " означає зміну способу. Тобто, в якийсь певний момент Христос відкрив потаємне, явив славу Божества, з якої була з'єднана Його людська природа з моменту Його зачаття в утробі Діви Марії. Христос із Свого великого людинолюбства прикривав те, що Він завжди мав, щоб учні не були "спалені" з причини їхньої непідготовленості/

Христос преобразився, «не приймаючи того, чим не був, і не прелагаясь в те, чим не був, але являючись Своїм учням саме тим, чим був». Це означає, що Христос не сприйняв того, чого раніше не мав, як і не став тим, чим ніколи не був. По суті, мається на увазі те, що Христом була показана слава Божества, яку Він приховував, оскільки люди були не в силах побачити її.

Святий Іоан Золотоустий говорить, що Христос не показав всього Божества, але лише малу його енергію. І зробив Він це, з одного боку, щоб сповістити про те, яка божественна слава Царства Небесного, а з іншого, зі Свого чоловіколюбства, щоб ті не втратили життя, споглядаючи всю славу Божества. Тому таїнство Преображення є одкровенням Царства Небесного і вираженням любові і людинолюбства Божого.

В день Преображення Христового учням була виявлена ця вже обожена через неї сприйнята Богом Словом людська природа. Раніше вона була невідомою, тепер же стала видимою. Саме в цьому сенсі в деяких тропарях йдеться про обоження людської природи в день Преображення.

Підводячи богословський підсумок сказаного, можна сказати, що на горі Фавор учні бачили не природу, а нетварну енергію Троїчного Бога в людській природі Слова.

Преображення Христа на Фаворської горі відбулося після того, як Він сказав: "Істинно кажу вам: є деякі з тих, що стоять тут, які не скуштують смерті, як вже побачать Царство Боже, що прийшло воно в силі" (Мк. 9, 1). Відразу після цього євангелист описує Преображення, яке відбувається після шести днів, і, як це видно з Євангелій, в цей період немає ніякої іншої події, ні навчання, ні чуда. Це означає, що всі ці шість днів між словом Христа і Його Преображенням учні провели в безмовності.

За вченням Святих Отців, на горі Фавор Христос показав людям справжню красу їх образу. Отже, Христос є прообразом творіння людини, так як людина була створена "за образом" Слова.

Преображення Христове являє сутність, призначення і мету Церкви. До Церкви входять пророки і апостоли, а також ті, які здатні сприйняти їх богослів'я і крокують з ними по одному шляху. Зрозуміло, існує безліч ступенів участі у божественній енергії. Тим не менш, людині необхідно перебувати, принаймні, на стадії очищення. Завдання Церкви полягає в тому, щоб вести людину шляхом до обоження.

Саме євангельське оповідання стає основою для іконографії свята Преображення Господнього. На іконах, фресках, мініатюрах рукописів Спаситель, який стоїть на горі, зображується в центрі композиції, по боках від нього – пророки, біля підніжжя гори – апостоли, які впали ниць.

У другій половині зустрічі, традиційно, її учасники мали змогу поставити питання лекторам на тему прослуханої лекції чи будь-якої актуальної для них духовної проблеми.

Зазначимо, метою таких духовних зустрічей-бесід і лекцій є глибше ознайомлення воцерковлених християн із церковною історією, основами християнського богослів'я, більш ґрунтовне вивчення Біблії. Окрім того подібні лекції мають на меті допомогти тим людям, які роблять лише перші кроки в християнстві.

Зустрічі проводяться щоп'ятниці за адресою м. Львів, вул. Грушевського, 2.

Прес-служба Львівсько-Сокальської єпархії




print the material
Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Images
Font
Reset the settings