Проповідь Високопреосвященного митрополита Димитрія у день пам’яті апостола першомученика і архидиякона Стефана

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!
Христос рождається!
Дорогі в Христі брати і сестри!

Хочу вас усіх привітати з великим святом Різдва Христового, на яке всі ми кожного року з нетерпінням чекаємо.

Щороку переживаємо ми народження Ісуса Христа, кожного року по-новому сприймаємо цю подію, це свято, замислюємося все більше над різними його аспектами.

Це не дивно, адже наше життя, воно з літами збагачується, ми щодня отримуємо новий життєвий досвід. А, разом із цим, коли ми стоїмо перед вертепом, то маючи певний багаж пережитого, певний життєвий досвід, і особливо досвід духовний, замислюємося над великою тайною втілення Сина Божого, задумуємось над тим, для чого Бог прийшов у цей світ. А відповідь лише одна: визволити нас від влади гріха і смерті, примирити єство земне із єством небесним і земне єство між собою.

Тому й мить народження Ісуса Христа була настільки мирною і саме це свято ми називаємо свято миру. Усе, здавалося, прихилилось і поклонилося Христу: і зорі, і ангельські небесні сили, і люди, і тварини. Природа знову побачили на землі бездоганну Людину, Яка не мала на Собі печаті гріха.

Але в одну мить перд нами постає зло, яке діє у своєму шаленстві. Я хочу, щоб ви знали, дорогі брати і сестри, Господь ніякого зла не творив і не створював, і зло не є абсолютним. Однак воно є у світі, зло є у світі, але джерелом його є падше творіння.

Христос народився в убогому вертепі, для Царя неба і землі не знайшлося кращого місця, але й цей вертеп не став для нього тривалою оселею, тому що, як розповідало нам вчорашнє Євангельське читання, Йосиф з Марією і Немовлям змушені були втікати до Єгипту від люті царя Ірода.

Сьогодні ж ми згадуємо першомученика Стефана, апостола і першого архидиякона Новозавітньої християнської Церкви, і бачимо, з яким злом, ненавистю і лукавством люди сприйняли його благочестиве життя.

Він був обраний серед семи дияконів для того, щоби служити бідним, але й разом із тим він мав великий дар проповіді Слова Божого, про що нам розповідає Книга Діянь святих апостолів (Діян. 6, 8-10).

Євреї вивели архидиякона Стефана за місто, щоби вбити через побиття камінням, але остаточний вирок було винесено йому лише за слова: “Ось, я бачу небеса, що розкрились, i Сина Людського, Який стоїть праворуч Бога” (Діян. 7, 56). І в цих безстрашних словах апостола Стефана найбільшою мірою виявилася віра в Ісуса Христа.

Усе це сталося вже після Воскресіння Христового. Упродовж всієї земної проповіді Ісуса Христа, яка тривала три роки, а життя Спасителя на землі тривало 33 роки, ми бачимо, як зло постійно втручалося у цю проповідь миру, яку ніс Христос.

Але, не маючи сили протистояти Богові, зло це ще більше втручалося у проповідь послідовників Христових – святих апостолів і тих, хто допомагав святим апостолам на зорі створення християнської Церкви.

Як раз на архидияконові Стефанові ця дія сили зла вперше виявились у повній своїй люті, і Він став першим мучеником Христової Церкви. Він став першим вінценосцем мук за Христа Спасителя. Упродовж трьох століть тривало гоніння на християн у Римській імперії, які були оголошенні поза законом, але початком цих гонінь стало вбивство євреями архидиякона Стефана.

Але принципово важливим для нас є один із фактів його мученицької кончини. Смерть, зрештою, справа не така вже й премудра, вмерти – не важко. Але для нас важливо те, що Стефан явив себе у смерті своїй як дійсний послідовник Ісуса Христа, як такий, що до останнього подиху свого зберігає вірність заповідям Божим, бо помираючи, повторив слова Спасителя: “Господи, не вважай їм це за грiх!” (Діян. 7, 60)

Ми, дорогі брати і сестри, у своєму земному житті також неодноразово зустрічаємося зі злом, зі злом у різних вимірах, і не тільки і не настільки жахливим, як це сталося із архидияконом Стефаном.

Зло все більше облачається в образ добра. Людина далеко не завжди спроможна розрізнити, де є добро, а де є зло, де є межа між цими двома категоріями: категорією добра, яке є вічним, божественним, яке осяєне любов’ю, і категорією зла, яке є тимчасовим, диявольським і породжує лише морок.

Лише людина духовна спроможна розрізнити, де є зло, а де добро. Лише людина, яка живе із Богом, спроможна на це. Пам’ятаймо, зло неодмінно буде припинене, але зло це повинні найперше припиняти ми у собі. Тому що зла не чинять тварини, не чинить природа, а зло чинить людина і зло живе в людині.

Цей світ не є злим, не треба боротися із цим світом, а треба нам боротися зі злом у цьому світі, носіями якого є люди. Ми з вами називаємося християнами, але не до кінця усвідомлюємо свою велику місію, великих обов’язків, покладених на нас: нести світло Христове у світ, у серця наших ближніх.

Отже, якщо нас відвідує душевна скрута, погляньмо на ці убогі ясла і пам’ятаймо, що Господь приніс у цей світ любов і добро і приніс нам сили перемогти зло у собі.

Але разом із цим, не будьмо про себе надто великої думки, а знаймо, що якщо цей світ і лежить у злі, то тільки через нас із вами. Отже перш за все кожний із нас повинен починати з себе. Творячи добро, ми забуваємо зло, зло покидає нас і ми перетворюємося на справжніх християни високої чистоти духу, віри і любові.

Споглядаючи на подвиги святого першомученика архидиякона Стефана, і навіть на останні миті його життя, будемо пам’ятати, для чого нам дароване саме життя: щоби творити в ньому добро, щоби кожним словом і кожною дією проповідувати Христа.

До цього і закликає нас свято Різдва Христового, яке ми сьогодні продовжуємо святкувати. Амінь!

Христос рождається!

print the material
Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Images
Font
Reset the settings