Протоієрей Андрій Федчишин: "У Європі людина втомлюється від постійних пошуків, тому знаходить пристановище у Церкві"

Фото прес-служби Львівсько-Сокальської єпархії УПЦ КП

- Слава Ісусу Христу, отче Андрію!

Слава навіки Богу! Добрий день вам, Володимире, і всім слухачам, які нас зараз слухають.

- Отче Андрію, розкажіть, будь ласка, про служіння в Німеччині. Які є там виклики для священнослужителя?

Почав би нашу розмову з того, що наша Свято-Володимирівська громада заснована зі свята рівноапостольного князя Володимира Великого в 2014 році. Владика Димитрій дав благословення і дозвіл на відродження нашої православної громади в Генновері, яка була ще з післявоєнних часів, в травні 2012 року.

Відповідаючи на ваше друге питання, які є виклики для священнослужителя, я думаю, що виклики для священнослужителя є у принципі однакові, як у Львові, в Тернополі, чи якомусь іншому місті в Україні, так само і в Західній Європі. Священик має своє покликання, для нього важливою є паства, яку він має опікати.

Фото із особистого архіву отця Андрія Федчишина

- У чому загалом полягає різниця служіння за кордоном і в Україні?

Служіння полягає в тому, як віряни беруть участь у церковному житті. Коли ми візьмемо наш Свято-Покровський собор тут у Львові, є люди різних соціальних прошарків, а в Німеччині різниця в тому, що там є люди не тільки різних суспільних станів, а також миряни з різних частин як України, так і українці з Польщі, і ті, які прийшли в нашу церкву, в нашу українську громаду, бо є у подружжі з нашими громадянами. Тому служіння полягає в тому, щоб співпрацювати з вірянами на різних етапах, бо вони по-різному підготовленні в церковному розумінні цього слова.

- Як виглядає служіння на вашій парафії? Як воно бути православним в країні, де частина вірних католики, а інша частина - протестанти?

У нас в Генновері з кінця Другої світової війни українці, як і православні, так і унійні, тобто греко-католики, молилися спільно. Пізніше, у 1984-му році, стараннями і на кошти католицької єпархії був збудований український екуменічний центр, де українці обох віросповідувань чи обох юриспруденцій молилися почергово. Два священики, греко-католицький і православний, приходили в неділю де їх чекала одна і та сама громада. На жаль, із плином часу змінили священиків для нашої української громади, змінилося і розуміння українськості. Тому, коли випала така можливість, щоб я зміг здійснювати служіння в Німеччині, греко-католицький настоятель навідріз відмовився, і тому Католицька Церква запропонувала нам інше приміщення, у своєму храмі, де ми молимося почергово з нашими католицькими, тобто західними у традиції братами і сестрами.

Друга частина вашого питання - "як бути православними в країні, де одна частина є католики, а інша протестанти" - хочу вам відповісти, що в Німеччині є також велика група мусульман - від 5 до 10 %. І тому православні тут радо вітаються, як з католицькою, так і з протестантською церквою, і вони бачать в нас дійсно своїх братів і сестер. І, як я сказав попередньо, Католицька Церква з радістю відгукнулася на наші потреби, дала нам дуже гарні церковні приміщення, які складаються з верхньої частини і нижньої, трошки меншої церкви. Також ми маємо можливість після спільного богослужіння разом почастуватись в приміщені, де є кухня, де наші українські жінки можуть приготувати щось смачненького, поспілкуватися і також в тому приміщенні є ще великий зал, де можна проводити різні заходи, чим ми і користаємось разом.

Фото із особистого архіву отця Андрія Федчишина

- Відомо, що духовність у Європі - набагато інша. Там є також близька взаємодія із секуляризмом, коли людина відмежовується від Бога і прагне сама приймати рішення у своєму житті. Чи є у вас як священика рецепт протидії у допомозі своїм вірним там?

Як ви вже самі сказали, я ще є настоятелем української громади, а ще працюю в університеті, де закінчував також і католицьке богослів’я, тепер прицільно займаюсь його дослідженням, передусім в галузі пасторальної теології. Тобто тією частиною, яка займається фактично популяризацією християнства на момент в німецькому суспільстві. Може для нас, українців, то може бути незвичною така пропаганда християнства. Секуляризм, який ви вже згадали, присутній у Європі, проте у Німеччині він не на такому рівні, як у Франції. Ми знаємо, що в Німеччині держава збирає податок зі своїх громадян, які є християнами, і пізніше, зібравши цей податок, віддає у католицьку або протестантську церкву. Багатьом це не подобається тому, що кожного місяця доводиться віддавати значні кошти на розвиток чи на утримування храму. Хоча ми добре знаємо, що Католицька Церква в Німеччині надзвичайно багата, бо вона володіє багатьма приміщеннями, полями, і навіть цілими регіонами, але не дивлячись на це, держава постійно, кожного місяця, збирає для них податки.

І тому, як ви зазначили, коли людина відмежовується від Бога, - це притаманно демократії Західної Європи ще з XVIII століття, з моменту епохи Просвітництва, коли людина почала шукати Бога. І Церква не заважає їй у цих пошуках, а, навпаки, - сприяє. Тому що від пошуків також можна і втомитися і зараз так виглядає у Європі, що ті шукачі у суспільстві втомилися і все частіше знаходять для себе відпочинок саме в лоні Церкви. І як я вже вам сказав, пасторальне богослів’я саме займається тим, як людині найкраще показати, як їй найшвидше і у найбільш приємний спосіб наблизитись до Бога, не втрачаючи своїх ідеалів, які дуже часто можуть виявитися хибними.

- Як загалом, на ваш погляд, не допустити проникнення цих тенденцій в українську духовність?

Ну як виглядає з відповіді на перше запитання, секуляризм є також і в Україні, і його проникненню, звичайно, не можна ніяк запобігти. Ви значно молодші, а так, як я і отець Віктор Кайда, який нам тут гарно допомагає, ми знаємо, що таке тоталітарний режим, коли те, що забороняється, зазвичай приносить дуже слабенькі плоди. І тому, я думаю, що переконання і особистий приклад християн найкраще допоможе, аби позбутися впливу секуляризму.

Фото прес-служби Львівсько-Сокальської єпархії УПЦ КП

- Ми знаємо, що ви є викладачем Біблійної теології філософського факультету Генноверського університету (Федеративна Республіка Німеччина). Яке сприйняття богослів'я у Європі? Чи є потреба у його спеціальному викладі?

Богослів’я або теологія, за європейським стандартом назви, є однією із десяти дисциплін в університеті. І ніхто не ставить питання: "Чи потрібне богослів’я?". Воно так само розцінюється на рівні прикладної математики чи біохімії, так само професор богослів’я він не рідко був в німецьких університетах і ректором університету.

Тому в Німеччині притаманні різні розвитки (напрямки) в цій науці. У першу чергу, у Німеччині теологія є наукою, яка повинна служити суспільству. Тут-таки свято дотримуються, що наука у служінні суспільству, як, наприклад, теологія відіграє надзвичайно важливу роль.

Фото із особистого архіву отця Андрія Федчишина

- Повертаючись до питання перебування в розвинутій країні, з високим рівним економіки, іншим стилем життя, з власного досвіду можу зазначити, що релігійність за кордоном дещо не та, що в нас, - люди вільні у своєму виборі, і вибір, на жаль, не на користь Церкви. Яке майбутнє Української Церкви за кордоном?

Ну, дорогий Володимире, я думаю що ви були доволі таки коротко за кодоном і особливо в Німеччині, я вас хочу запевнити, так само хочу сказати нашим слухачам, що так само в Україні часто, чи не рідко, буває що храми не завжди переповнені навіть в неділю. Навіть маємо такі великі святині, які не тільки наші православні, але й інших конфесій, вони далеко не заповнені. І так ми можемо побачити, особливо в Західній Німеччині, де велетенські собори в неділю теж переповненні. Дуже багато залежить від настоятеля собору, його праці, від громади, тому що громада є особливо важлива в Західній Церкві, тут все частіше вони повертаються до тої думки первинної Церкви. І тому, відповідаючи на ваше питання: "Яке є майбутнє Української Церкви", я вам би хотів спочатку наголосити, що Західна Церква вже десять-п’ятнаднять років знайшла в Східній ту "молитву серця", те покликання до первинної Церкви, яке було колись. І тому зараз громаді далися надзвичайно великі повноваження, особливо в Католицькій Церкві. Ми знаємо, що тут катастрофічно не вистачає священнослужителів, через те все більше миряни переймають все більше і більше функцій, відіграють ще більшу роль саме для створення громади і ведення церковних справ.

Яке майбутнє Української Церкви? Воно, звичайно, має перспективу, адже все більше, особливо через трагічні події, які є на Сході України, в Німеччині вже розуміють, що Україна не є Росією, розуміють ту небезпеку, яка є на Сході України, розуміють, що та небезпека може перейти і в Західну Європу, починаючи зі східних рубежів. І тому, Українську Церкву там підтримують, і нею дуже сильно цікавляться. І так само така ж перспективна робота саме Львівсько-Сокальської єпархії, яка підтримує східнонімецькі та північнонімецькі території. Туди посилають священиків для проповіді, для зустрічі з нашими мирянами, чи з членами нашої Церкви. Бо, коли раніше наші українці особливо з Центральної та Південної України, також ходили в церкви РПЦ, які набагато краще фінансуються, і які проводять доволі таки активну роль, зараз відмовляються там молитись. Наприклад, до нас в Генновер приїжджають люди із Гамбурга і Бремена, щоб помолитися. На жаль, ті люди не настільки підготовленні в церковному розумінні, але вони все більше і більше знаходять духовну потребу. Так, як я вже сам перебуваю більше двадцяти років в Німеччині, і у мене є доволі-таки багато знайомих, які теж тривалий час тут проживають, розумієш, що все ж таки з віком не так часто є можливість їздити чи літати в Україну, і ось українці знаходять собі все частіше саме те пристановище у духовній громаді, а саме ідуть до Церкви. Коли є якісь волонтерські заходи, тоді вони ввічливо кажуть: "Приходьте в неділю до нас на Службу, помолимось разом, а потім і вирішимо, кому і як ми будемо допомагати".

- Що ж, дякую, отче Андрію за цікаву розмову.

Дякую Вам, Володимире, за приємну розмову і думаю, що ми ще з Вами почуємось.

Нагадаю, що гостем нашої студії сьогодні був настоятель Свято-Володимирівської громади міста Генновера та науковий працівник Генноверського та Гіндельсгальського університету (Федеративної Республіки Німеччина) протоієрей Андрій Федчишин.

Програму провів та підготував Володимир Ведміцький. До нових зустрічей. Слава Ісусу Христу!

За матеріалами блогу: "Хороші публікації"
Прес-служба Львівсько-Сокальської єпархії


Переглядів: 3025

print the material
Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Images
Font
Reset the settings