Слово митрополита Димитрія на винесення Плащаниці у Страсну П’ятницю

Дорогі
брати й сестри!



Слово нашого Бога і Спасителя «Звершилось!» сповна
сьогодні підтверджують домобудівництво нашого спасіння.



Христос у гробі. Навколо тиша незвичайна й невимовна,
яка може статися тільки після бурхливих і жахливих подій. Ні, це не війна, не
поле битви, на якому зійшлися два непримиренних вороги. Зазвичай, після
людських криків і зойків настає тиша. Це зовсім не та картина. Люди розп’яли
Христа – подателя всіх благ і нашого визволення початок. Важко це усвідомити,
як люди розп’яли Бога, Який прийшов до них, щоб визволити і викупити їх.



Христос покладається у гріб. Проявляють нечувану
сміливість два його потаємних ученики — Йосиф Аримафейський і Никодим. Вони
приходять до Пилата правителя і просять тіла найулюбленішого Учителя. Для них
не страшне вже нічого. Помста грішників їх не лякає. Сміливими залишаються
жінки, які йшли за Спасителем в найтяжчі хвилини. Вони сидять віддаль біля
гробу, а потім йдуть купують пахощі, щоб намастити тіло Ісусове. Все завмирає у
незвичайній тиші. Залишаються позаду бичування та обплювання, розп’яття і
нестерпні страждання Христа, Який не перестає молитися за своїх мучителів і
розпинателів.



Наш розум і наше серце не може змиритися з тим, що Бог
покладається у гріб. Не може життя Податель знаходитися у гробі. Цей гріб ми тому
й називаємо Живоносним, що із нього джерелом б’є життя. З якого Гробу джерелом
може бити життя, запитаю я вас, дорогі брати й сестри? Звичайно, що тільки з
Гробу нашого Спасителя і нашого Творця. Тому цей Гріб такий відмінний від гробу
звичайного, гробівців наших рідних і близьких.



Все ще мовчить. Спокій, який панує навколо Святого
Гробу і спокій та тиша на небесах. Ще мовчить Отець Небесний. Він не відповідає
на Жертву, яку приніс Його улюблений Син на хресті, і безмовно чекають Ангели
Його благословення, щоб заспівати переможне «Алилуя». Ще зовсім мало часу
залишилося до того моменту, коли Владика неба і землі воскресне із мертвих.



У нашій українській західній іконографічній традиції Страстей
Господа і Спасителя зустрічаються зображення, коли Отець Небесний тримає на
руках Свого Сина мертвим. Немов у великому розчуленні й жалю перебуває Він,
роздумуючи над тим, що Він полюбив світ і віддав Сина Свого Єдинородного, і що
з Ним зробили ті, до кого і заради кого Він прийшов.



Нам залишається в цю мить тільки співстраждати Богові
Отцю і Його Синові, б’ючи себе в груди і взиваючи: «Ти, тихий та лагідний Ісусе
Христе, що не маєш до Себе подібних — Владика світу. Ти, Який з таким
смиренням, у спокої виконав волю Свого Отця, Який так смиренно у спокої терпів
образи, знущання та муки від ворогів Своїх, був розп’ятий на Хресті, і у спокої
царюєш у Своїй Державі, допоможи всім нам осягнути смирення — причаститися
священного спокою, щоб Ти міг діяти у нас. Пошли у наші збурені та збентежені
серця тихого та смиренного духа любові, послуху й терпіння! Допоможи нам
осягнути тут на землі все більшого і досконалого смирення, щоб там на небесах
ми змогли колись постати зі сміливістю перед очами Твоїми! Амінь!






print the material
Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Images
Font
Reset the settings