«Прийдіть всі, з благочестивими думками припадемо,
священним
іконам Христа поклоняючись, православні»
священним
іконам Христа поклоняючись, православні»
Першу неділю Великого Посту Церква іменує Неділею Торжества
Православ'я, коли святкується торжество «ортодоксії» (з грецької «правдива
віра», тобто правильне, правдиве почитання Господа Бога).
У 730 р. від Р.Х. візантійський імператор Лев (717-741 рр.)
під впливом двох єпископів з Малої Азії осуджує поклоніння святим іконам, ототожнюючи його з ідолопоклонством та
видає наказ про заборону поклоніння святим іконам, про їх повне знищення та про
переслідування тих, хто їм поклоняється. Починаються страшні та болючі часи для
Церкви, коли святі ікони підлягають всебічним наругам. Син імператора Лева
Константин V продовжує єретичну справу батька, і лише за часів святої імператриці
Ірини (день памяті – 22 серпня за н.ст.) у 787 році скликається 7-й Вселенський
(Нікейський) Собор, пам’ять Отців якого Церква вшановує у жовтні. Взявши за
основу вчення св. Іоанна Дамаксина (675-749 рр.), великого богослова Східної
Церкви, Собор постановив: іконоборство засудити
як єресь, а почитання святих ікон (поклоніння їм, цілування їх, запалення
свічок та ладану перед ними) – визнати за ортодоксальне (православне) вчення.
під впливом двох єпископів з Малої Азії осуджує поклоніння святим іконам, ототожнюючи його з ідолопоклонством та
видає наказ про заборону поклоніння святим іконам, про їх повне знищення та про
переслідування тих, хто їм поклоняється. Починаються страшні та болючі часи для
Церкви, коли святі ікони підлягають всебічним наругам. Син імператора Лева
Константин V продовжує єретичну справу батька, і лише за часів святої імператриці
Ірини (день памяті – 22 серпня за н.ст.) у 787 році скликається 7-й Вселенський
(Нікейський) Собор, пам’ять Отців якого Церква вшановує у жовтні. Взявши за
основу вчення св. Іоанна Дамаксина (675-749 рр.), великого богослова Східної
Церкви, Собор постановив: іконоборство засудити
як єресь, а почитання святих ікон (поклоніння їм, цілування їх, запалення
свічок та ладану перед ними) – визнати за ортодоксальне (православне) вчення.
Собор особливо підкреслив у своїх постановах, що поклоніння стосується
не паперу, полотна, дерева чи іншого матеріалу, на якому створено ікону, а
особи, яку зображено на цій іконі. Згідно рішень Собору «шанування образу
переходить на первообраз». Таким чином, згідно вчення Сьомого Вселенського Собору,
почитаючи святі ікони Господа і Спаса Нашого Ісуса Христа, Пресвятої
Богородиці, святих угодників Божих, ми почитаємо не фізично саму ікону, а того, хто на ній зображений.
не паперу, полотна, дерева чи іншого матеріалу, на якому створено ікону, а
особи, яку зображено на цій іконі. Згідно рішень Собору «шанування образу
переходить на первообраз». Таким чином, згідно вчення Сьомого Вселенського Собору,
почитаючи святі ікони Господа і Спаса Нашого Ісуса Христа, Пресвятої
Богородиці, святих угодників Божих, ми почитаємо не фізично саму ікону, а того, хто на ній зображений.
З початком ІХ століття починається нова хвиля
іконоборства, яка була припинена стараннями блаженної імператриці Феодори (день пам’яті – 24 лютого).
842 року її стараннями було скликано Собор у Константинополі під керівництвом
патріарха Мефодія І для остаточної заборони іконоборства та повернення майна
переслідуваним при іконоборстві церквам.
іконоборства, яка була припинена стараннями блаженної імператриці Феодори (день пам’яті – 24 лютого).
842 року її стараннями було скликано Собор у Константинополі під керівництвом
патріарха Мефодія І для остаточної заборони іконоборства та повернення майна
переслідуваним при іконоборстві церквам.
Саме в першу неділю Великого посту у 842 році, після
закінчення Собору, остаточно було засуджено іконоборство. І
зроблено це було не лише самими учасниками Собору, а всією повнотою Церкви
Христової. Це було справді Велике Торжество, Торжество Православ'я.
закінчення Собору, остаточно було засуджено іконоборство. І
зроблено це було не лише самими учасниками Собору, а всією повнотою Церкви
Христової. Це було справді Велике Торжество, Торжество Православ'я.
«Цариця запропонувала святішому патріарху Мефодію сповістити
та зібрати всіх православних митрополитів, архиєпископів, ігуменів, кліриків і
мирян, щоб прийшли у Велику Церкву Божу з чесними хрестами і святими іконами в
першу неділю Святого Посту.
та зібрати всіх православних митрополитів, архиєпископів, ігуменів, кліриків і
мирян, щоб прийшли у Велику Церкву Божу з чесними хрестами і святими іконами в
першу неділю Святого Посту.
І коли незчисленна кількість народу зібралася, приходить і
сам цар Михаїл зі святою і православною матір'ю своєю Феодорою і з усім
синклітом... з'єднавшись зі святим Патріархом, разом рушили від вівтаря зі святими
іконами і чесним хрестом і святим Євангелієм і пішли з літією до воріт палацу,
так званих Кентаврієвих. І після довгої молитви та «сокрушенного
многоплачевного і умиленного» волання «Господи помилуй» повернулися у святий
храм для здійснення Божественної Літургії таємничої з великою радістю і торжеством.
сам цар Михаїл зі святою і православною матір'ю своєю Феодорою і з усім
синклітом... з'єднавшись зі святим Патріархом, разом рушили від вівтаря зі святими
іконами і чесним хрестом і святим Євангелієм і пішли з літією до воріт палацу,
так званих Кентаврієвих. І після довгої молитви та «сокрушенного
многоплачевного і умиленного» волання «Господи помилуй» повернулися у святий
храм для здійснення Божественної Літургії таємничої з великою радістю і торжеством.
І таким чином відновлені були святі та чесні ікони для
вшанування і поклоніння в храмі Божому. Благочестиві ж самодержці зі всечесним
і святим патріархом Мефодієм та бувшими при ньому тоді митрополитами і
преподобними подвижниками постановили: щорічно в першу неділю святого Посту
святкувати урочисто у Великій Божій Церкві
це святе і чесне свято, яке і
святкується донині. Ікони одночасно були поставлені і у всіх церквах
Константинополя». (Карташов А.В. «Вселенські собори»)
вшанування і поклоніння в храмі Божому. Благочестиві ж самодержці зі всечесним
і святим патріархом Мефодієм та бувшими при ньому тоді митрополитами і
преподобними подвижниками постановили: щорічно в першу неділю святого Посту
святкувати урочисто у Великій Божій Церкві
це святе і чесне свято, яке і
святкується донині. Ікони одночасно були поставлені і у всіх церквах
Константинополя». (Карташов А.В. «Вселенські собори»)
Патріархом Мефодієм було укладено перший «Чин Торжества Православ'я»,
який з віками, набувши змін та доповнень, і донині торжественно твориться у
кафедральних соборах щороку у святу Неділю Торжества Православ'я.
який з віками, набувши змін та доповнень, і донині торжественно твориться у
кафедральних соборах щороку у святу Неділю Торжества Православ'я.
У Неділю Торжества Православ'я ми не лише свято шануємо
ікони та згадуємо про перемогу над одним тільки іконоборством. У цю неділю ми святкуємо велику
перемогу. Велику пермогу нашої Православної віри над єресями, відступництвами та над ворогами Церкви Христової.
ікони та згадуємо про перемогу над одним тільки іконоборством. У цю неділю ми святкуємо велику
перемогу. Велику пермогу нашої Православної віри над єресями, відступництвами та над ворогами Церкви Христової.
Андрій Бурдик
спеціально для "Град Лева"
спеціально для "Град Лева"
print the material