Перш за все я хотів би привітати вас зі святом П’ятидесятниці, днем Пресвятої Тройці і, власне, другим днем цього свята - днем Святого Духа, коли Церква продовжує святкування великого дванадесятого свята. І потрійно вітаю вас із престольним святом вашого храму, освяченого на честь Пресвятої Тройці.
Ось щойно ми з вами побачили як Господь вчинив із уст дітей і немовлят хвалу (пор. Мф. 21:16), коли з-поміж дорослих у храмі не було жодного сповідника і причасника Таїн Христових, але до Причастя приступило так багато малих дітей. Господь і в цьому показав Свою славу і для нас, дорослих, приклад наслідування. Через маленьких дітей Він показав, що таке є Церква, Церква, яка народилася якраз у день Святої П’ятидесятниці, і як відбувається в ній Євхаристійне єднання.
У ці дні з багатьох амвонів наших храмів проголошується дуже багато слів на честь Пресвятої Тройці. Ми всі знаємо, що віруємо у Пресвяту Тройцю - Бога Отця, Бога Сина і Бога Духа Святого. Знаємо, що це є найголовніший догмат нашої християнської православної віри. Але тайни Її до кінця нашим розумом не можемо збагнути і словами нашими нездатні висловити. Не можемо збагнути, як так може бути, що Один дорівнює трьом і три дорівнюють Одиниці. З точки зору математики і простої логіки - це абсурд, але з точки зору християнської віри - це істина, в яку потрібно вірити. Тому що догмат про Пресвяту Тройцю - це не просто встановлене святими отцями Церкви вчення, але це є Божественне одкровення. Сам Бог Єдиносущний відкрив нам тайну Пресвятої Тройці, показав, що Він, будучи нероздільним, існує в трьох Іпостасях. І тут дуже важливо вберегтися від помилок і неправильних тлумачень тому, що після цього божественного одкровення святі отці на перших двох Вселенських соборах знаходили дуже тонкі вирази, вислови, слова підбирали для того, щоби пояснити як Бог Єдиний існує в трьох особах, у трьох іпостасях.
Уже в Старому Завіті Бог не раз Себе відкривав у трьох Особах. Навіть на перших сторінках Біблії ми читаємо: і сказав Бог: створімо людину за образом Нашим і за подобою Нашою (Бут. 1:26). Чому в множині вживається це слово “створімо”? І з ким радиться Бог, коли каже це створімо людину? Усе тому що в цьому творенні присутні Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий, і це відвічна рада Пресвятої Тройці. Псалмоспівець Давид промовляє: словом Господнім сотворено небеса, і духом уст Його - вся сила їх (Пс. 32:6). Словом - Бог Син, - Господнім - Бог Отець, - і духом уст Його - Дух Святий. Коли до патріарха Авраама прийшли три подорожні, він їх приймає і розмовляє з ними в однині, звертається до них, як до однієї людини, хоча добре бачить перед собою трьох.
Але чому Господь у Старому Завіті до кінця не розкрив цієї тайни? Тому що богомвибраний єврейський народ не був готовий вмістити цього і міг істинну віру проміняти на багатобожжя. Тому до кінця Бог Себе не відкривав у Тройці, але в Новому Завіті перше явлення Боже відбулося під час Хрещення Господнього, коли втілений Син Божий вийшов з Йордану, Дух Святий зійшов на Нього в тілесному вигляді, як голуб; і був Голос з небес, Який говорив: Ти є Син Мій Улюблений, у Тобі Моє благовоління! (Лк. 3:22) І ось так явила Себе Пресвята Тройця.
Був час в історії Церкви, коли за цю істину - Троїчність і Єдиносущність Бога, - була велика боротьба. Виникали численні єресі. Наприклад, єресь монархіанства, яку проповідував Савелій, навчаючи, що Бог (Монада за його вченням) існує в одній особі і нема розділення на Іпостасі, і що Бог начебто просто діяв по-різному: в Старому Завіті як Бог Отець, у Новому як Бог Син, а після П’ятидесятниці як Бог Дух Святий, але згодом усе мало повернтися до відправної точки. Святі отці це засудили, постановили, що це вчення помилкове, бо однаковий Бог і незмінний, і Єдиний, але Єдиний у трьох Особах, і що Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий діяли від початку світу і ще до початку віків.
У четвертому столітті відомий пресвітер Арій перевершив навіть Савелія, не просто заперечуючи триіпостатність Бога, але Сина Божого назвавши творінням Божим. Знову ж таки, I Вселенський Собор і цю єресь заперечив, і ще багато інших лжевчень. І коли ми сьогодні читаємо Символ віри, повинні знати, що перша частина його була виписана і прийнята як істина саме на I Вселенському Соборі 325 року, коли на віки було утверджено, що Син Божий Єдиносущний з Отцем.
Запитаєте ви, для чого Церква так багато зусиль присвятила вченню про Тройцю? Василій Великий, Григорій Богослов, Григорій Ниський і багато інших навчали нас про Духа Святого, про Тройцю. Бо це основа нашої віри! Ось, коли ми подивимося на молоду сім’ю: є чоловік і жінка - разом їх тримає любов, а результатом цієї любові є дитина. І ось вони троє, як одне ціле, і ніхто не може заперечити ні значення жінки, ні значення чоловіка, ні, тим більше, дитини. І ще багато можна наводити земних прикладів, та жодний із них, ніщо зі створеного не може ідеально показати нам образ Самого Творця. Але правильна віра в Пресвяту Тройцю дає можливість нам бути в істинній Церкві, яка правильно сповідує Бога, Таїнства якої є плодами діяльності Духа Святого, в якій ми освячуємося благодаттю Божою, де в Божественній Євхаристії ми обожествляємося, і в якій за благодаттю Божою ми спасаємося. А основа нашої віри, дорогі брати і сестри, - це саме віра в Пресвяту Тройцю, в Бога Єдиного в трьох Іпостасях. І в це вірмо непохитно!
Насамкінець, хочу привітати вас з освяченням цього прекрасного іконостасу, на якому якраз зображено торжествуючу Церкву Христову, народжену в день Святої П’ятидесятниці. І ось по чинах святих від пророків до апостолів і сучасних святих ми пізнаємо цю істинну і торжествуючу Церкву. Як сказав ваш отець, сьогодні освяченням іконостасу довершено освячення храму, а споглядання на ці ікони, як говорилося в молитві, є спасительним.
Я хотів би щиро всім вам, учасникам цієї соборної молитви, подякувати і привітати всіх вас ще раз із днем Святого Духа, Який оживляє кожного з нас і освячує наше життя. Амінь!