23 лютого 2015 року у Святій Православній Церкві розпочався період Святої Чотиридесятниці - Великий піст, що триватиме до 5 квітня - Вербної неділі, свята Входу Господнього в Єрусалим. Услід за цим розпочнеться Страсний тиждень, який триватиме до 12 квітня - дня світлого Христового Воскресіння - Святої Пасхи.
Великий піст є найважливішим і найдавнішим з усіх багатоденних постів. Він нагадує нам про сорокаденний піст Спасителя у пустелі; він же вводить нас у Страсний тиждень, а потім – до радості свята над святами – Світлого Христового Воскресіння.
Святий Великий піст – час молитви і покаяння, коли кожен з нас повинен виблагати у Господа відпущення своїх гріхів (говінням і сповіддю) і достойно причаститися Святих Христових Таїн.
Ще у Старому Завіті Господь повелів синам Ізраїлевим щороку давати десятину (тобто десяту частину) з усього, що вони придбали, і, роблячи так, вони мали благословення в усіх ділах своїх.
Знаючи це, святі апостоли встановили і для нашої користі десяту частину року, тобто час Великого посту (Святу Чотиридесятницю), присвячувати Богові, щоб і ми благословенні були в усіх ділах наших, щорічно очищаючи себе від гріхів, вчинених протягом цілого року.
Таким чином, Великий піст – Свята Чотиридесятниця – є Богом визначена десятина кожного року (за приблизним підрахунком 36 днів, не рахуючи недільних днів), яку ми, залишаючи на цей час життєві розваги і всілякі веселощі, присвячуємо служінню Богу і ближнім – на спасіння своєї душі.
Великопісні богослужіння мають певні особливості: вони триваліші, зменшується їхня врочистість, а саме: піснеспівів буває мало, більше читаються псалми і молитви, які налаштовують душу на покаяння. На кожній службі промовляється з доземними поклонами покаяльна молитва преподобного Єфрема Сиріна: "Господи і Владико життя мого…"
Уранці звершується рання, часи з деякими вставними частинами і вечірня. Увечері замість вечірні відправляється велике повечір’я.
У середу і п’ятницю звершується Літургія Ранішеосвячених Дарів. По суботах Великого посту буває Літургія святителя Іоана Золотоустого, а в перші п’ять неділь – Літургія святителя Василія Великого, яка звершується також й у Великий четвер і Велику суботу Страсного тижня.
Кожний тиждень Великого посту присвячений згадці про яку-небудь особливу подію чи особу, яка закликала грішну душу до покаяння і надії на милосердя Боже.
Перший тиждень Великого посту відзначається особлиивою суворістю, а богослужіння – особливою тривалістю. У перші чотири дні на великому повечір'ї читається канон преподобного Андрія Критського. У п’ятницю першого тижня на Літургії після заамвонної молитви здійснюється освячення колива в пам’ять святого великомученика Феодора Тирона.
У першу неділю Великого посту відзначається свято Торжества Православ’я, встановлене царицею Феодорою у 842р. в пам’ять про відновлення шанування святих ікон. У другу неділю посту звершується пам’ять святого Григорія Палами. У третю неділю Великого посту під час всенічного бдіння для вшанування вірянами виносться святий Хрест. Тому третя неділя і четвертий тиждень посту називається Хрестопоклонними. У четверту неділю звершується пам’ять преподобного Іоана Ліствичника. У четвер п’ятого тижня відбувається, так зване, Маріїне стояння. У цей день на ранній читається житіє святої Марії Єгипетської і повний канон святого Андрія Критського. У суботу п’ятого тижня звершується служба Похвали Пресвятої Богородиці. Читається врочистий акафіст Богородиці. У п’яту неділю посту святкується пам’ять преподобної Марії Єгипетської. У суботу на шостому тижні згадується воскрешення Ісусом Христом Лазаря. Цей день називають Лазаревою суботою. Шоста неділя Великого посту є дванадесятим святом, в яке згадується урочистий Вхід Господній в Єрусалим. Це свято інакше називають Вербною неділею.
Останній тиждень перед Пасхою називається Страсним тижнем. Таку назву цей тиждень отримав тому, що він присвячений споминам про останні дні земного життя Спасителя: Його страждання, хресну смерть і погребіння.
Понеділок, віторок і середа цього тижня присвячені споминові про останні бесіди Господа Ісуса Христа з народом та учениками. Служба Великого четверга присвячена споминам про омивання Ісусом Христом ніг ученикам, Тайну вечерю, молитву Ісуса Христа в саду Гефсиманському і зраду Його Іудою. Служба Великої п’ятниці присвячена спомину про хресні страждання Спасителя, Його смерть і погребіння. У Велику п’ятницю Літургії не буває, а служаться Царські часи. Богослужіння Великої суботи присвячено спомину про перебування Ісуса Христа "у гробі тілом, у пеклі душею, як Бог, у раю ж з розбійником, і на Престолі… з Отцем і Духом, все наповняючи…"
У суботу Страсного тижня звершується Літургія свт. Василія Великого, після якої починається читання книги Діянь святих апостолів. Після цього віруючі побожно чекають настання півночі, коли починається світла Пасхальна радість найбільшого свята Воскресіння Господа і Спасителя нашого Ісуса Христа.
За книгою "Закон Божий" протоієрея Серафима Слобідського, виданою у перекладі українською мовою з доповненнями під загальною редакцією Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета Денисенка. Видання третє. Видавничий відділ Української Православної Церкви Київського Патріархату. Київ. Року Божого 2003