Святитель Лука Кримський про восьму заповідь Закону Божого та війни на захист державної самостійності

Прийшов до мене хлопчик і запитав: “Є заповідь “не вбий”, – а як же тоді вбивають на війні?” Питання багатьом здається важким, це питання великого письменника і водночас великого єретика Льва Толстого привело до того, що він почав проповідувати відмову від військової зобов’язаності, і багато було послідовників його єресі, які за це суворо каралися. Чому ж Свята Церква розрізняє вбивство на війні та іншими вбивствами? Важливою є восьма заповідь закону, даного Богом Мойсею; вбивати Господь забороняє, якщо звершуємо це вбивство, спонукувані злими, проклятими почуттями. Знаємо, як убивають люди задля помсти, з диявольською злістю в серці, знаємо, як убивають люди для того, щоби знищити свого суперника.

Убивства, спонукувані людською злістю, безперечно забороняються восьмою заповіддю.

Що скажемо загалом про війну? Скажемо, що слід розрізняти також і війни: є війни, які нічим не відрізняються від розбою, хіба що тільки тим, що розбій цей звершується не групою бандитів, а цілим народом. Це війни агресивні. Але є інші війни, війни, які протягом майже всього життя свого проводив благовірний князь Олександр Невський, причислений до лику святих. Це війни на захист свого народу, це війни на захист своєї віри, своєї державної самостійності. У цих війнах Господь дивовижно допомагав Олександру Невському, а якщо допомагав, отже, благословляв. А це означає, що не вважав це пролиття крові рівнозначним розбійному вбивству заради грабунку.

Ідучи на війну з метою захисту, люди звершують великий подвиг любові до народу свого, вони віддають життя своє за благо народу, за віру свою, вони вбивають не так, як убивають бандити і месники: нема зла і гніву в їхньому серці, є тільки прагнення зупинити ворогів народу і віри своєї. Це почуття чисте і святе. Невже Бог може засудити це? Звісно, що ні.

Отже, треба глибинно розрізняти такі вбивства.

Бачите ви з цього мого пояснення, як не можна вихоплювати зі Священного Писання одну заповідь, один текст, одну фразу і на них ґрунтувати свої висновки. Бачите, яке серйозне, глибоке розуміння вимагається від нас при читанні і тлумаченні Священного Писання.

1948 р.

Джерело:

Год со святителем Лукой Крымским: Церковный календарь-дневник. – Симферополь: Родное Слово, 2013. – 384 с.: ил.

переклад на українську мову - Лука Карпюк


Pоздрукувати матеріал
Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування