Устав. Про постові канони-трипіснці у дні Передсвята Різдва Христового

Вважаючи Різдво Христове другою «Пасхою», церковний устав передсвято його ототожнює з передпасхальною, страсною седмицею, наближаючи також і служби цього передсвята до страсних. На кожен день передсвята на повечір’ях належить читати канони, складені на зразок канонів страсної Седмиці, які виконуються наспівами останніх. 2 січня на повечір’ї читається два канони-трипіснці, що наслідують канони Великих понеділка та вівторка і зазвичай називаються за початковими словами: «Непрохідне схвильоване море» та «Повелінню мучителя». 3 січня трипіснець, що наслідує трипіснець Великої середи: «На камені віри». 4 січня — Великого четверга: «Жезлом розсікається». 5 січня — Великої п’ятниці: «Зранку молюся Тобі». 6 січня — Великої суботи: «Хвилею морською». Природно, що цим канонам назначене і найбільш торжественне виконання. Тоді. як на звичайних повечір’ях ірмоси канонів дозволяється не співати, ірмоси цих канонів з огляду їх виключної важливості належить співати двічі, як це здійснюється тільки у найбільші свята, а також і третій раз у вигляді катавасії, як це звершується навіть не у всі дванадесяті свята. Приспів до тропарів цих канонів той же, що й у Страсну седмицю, просте і величне: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі».

Ці канони, зокрема, вказують вірним, що подія втілення Слова божого, окрім радісної сторони, мало й скорботну: викликане воно було гріхом; для Божества воно було певною сумною необхідністю, крайнім засобом спасіння людства; для Сина Божого воно було, щоправда — тимчасово, — виснаженням, зубожінням, що збагатили нас, але не Його.

В кожному з п’яти передсвяткових трипіснців можна побачити одну узагальнену думку (тему). Так у трипіснці на 2 січня подається образ Боговтілення, а у двопіснці, що додається до нього, слухачі закликаються до духовного трезвіння, як надійного засобу достойно приготувати себе до зустрічі грядущого втілитись Ізбавителя. Трипіснець на 3 січня зображує боговбивчі, але марні задуми Ірода і закликає нас принести Тому, який народжується, сльози покаяння, як засіб, що очищає душу від усякої богоненависної думки Ірода і його почуттів. Канон на 4 січня також торкається несамовитих планів Ірода та протиставляє злобі цього безумця мудрість та любов волхвів. В тропарях трипіснця на 5 січня можна почути особливо наполегливий заклик до морального та розумового приготування себе до достойної зустрічі свята. Повний канон на 6 січня представляє духовному зору слухачів блага Боговтілення: відродження, возведення людини «до колишнього благородства», свободу всім вірним.

за М. Скабалланович «Христианские празники. Рождество Христово»
переклад та упорядкування Луки Карпюка





Pоздрукувати матеріал
Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування